Eind vorig jaar kocht ik mijn Volvo S80. Ik reed hiervoor BMW met zo nu en dan een Saab. Mijn 528i werd wat minder en ik wou wel weer wat anders. Mijn 528i reed op LPG en dat wou ik weer. Ook wil ik zelf schakelen, moest de auto minimaal 1600 kilo kunnen trekken en zou een kilometerstand rond de 2 ton leuk zijn.
En dan ga je zoeken en proefrijden. Voornamelijk weer 5 series. Ik heb veel spul gezien wat echt rommel was of veel te duur. Vervolgens ging ik iets verder kijken dan BMW en Saab en kwam ik bij Volvo uit. Mijn broer heeft S60 gereden en was er erg enthousiast over. Ik wou wel een V70 maar kwam een S80 tegen, en die was echt een stuk goedkoper dan een vergelijkbare V70. En dus werd een geïmporteerde Volvo S80 2.0T met 180 pk. Geïmporteerd en vervolgens aangeboden door een oud Volvo dealer. Kilometerstand bij aankoop was ongeveer 204.000 km.
En dan nu de foto's. Ik ben geen poetser, dus eerst maar even wassen voor de foto's.
Gewoon door de wasstraat. Met de hand vind ik teveel werk... Hij wordt gebruikt om te rijden, onderhoud moet goed zijn maar echt heel schoon is hij nooit.
De trekhaak is afneembaar.
Deze velgen zaten er onder. Ik wou eigenlijk 17" kopen maar deze staan op zich ook prima. Ik heb nog een setje exact dezelfde en daar itten winterbanden op.
Van binnen is de auto niet heel spannend. Ik heb een andere radio er in gezet. Er zat geen CD speler in. In het dashboard zit een navigatiescherm. Daar moet mijn achteruitrijcamera nog op.
De stoelen zitten prima. Ik rij zo'n 30.000 km per jaar en dat is geen probleem.
Hier zit eigenlijk nooit iemand, maar er is genoeg ruimte. Zoals ik al zei, ik rij best veel.
Dus heb ik er een LPG installatie in laten zetten. Met de aansluiting netjes achter het klepje.
Onder de motorkap is de boel ook netjes aangesloten.
Deze verdamper kan 300 pk aan. En dat ga ik net niet halen. Want ik ga nog wat aanpassen. De eerste aanpassing is al gedaan.
Een breedband lambda en turboduk meter. Innovate heeft een meter die beide doet, en dat had mijn voorkeur. Zo kan ik de boel een beetje in de gaten houden.
Er zit nu een Mitsubishi TD04-12T turbo op het blok. Er komt een 16T op met grotere injectoren. Hiermee zou ik zo'n 260 - 280 pk kunnen halen. Maar dat zie ik pas als hij er op zit en ik de boel laat afstellen.