Volvo S80 2.0T uit 2000

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6744
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door EvdP » 30 jun 2016, 18:03

In mijn topic over mijn tijdelijke auto had ik ook een foto gepost van mijn "normale" auto. En daar had ik nog geen topic van, dus dan maar even een topic maken.

Eind vorig jaar kocht ik mijn Volvo S80. Ik reed hiervoor BMW met zo nu en dan een Saab. Mijn 528i werd wat minder en ik wou wel weer wat anders. Mijn 528i reed op LPG en dat wou ik weer. Ook wil ik zelf schakelen, moest de auto minimaal 1600 kilo kunnen trekken en zou een kilometerstand rond de 2 ton leuk zijn.

En dan ga je zoeken en proefrijden. Voornamelijk weer 5 series. Ik heb veel spul gezien wat echt rommel was of veel te duur. Vervolgens ging ik iets verder kijken dan BMW en Saab en kwam ik bij Volvo uit. Mijn broer heeft S60 gereden en was er erg enthousiast over. Ik wou wel een V70 maar kwam een S80 tegen, en die was echt een stuk goedkoper dan een vergelijkbare V70. En dus werd een geïmporteerde Volvo S80 2.0T met 180 pk. Geïmporteerd en vervolgens aangeboden door een oud Volvo dealer. Kilometerstand bij aankoop was ongeveer 204.000 km.

En dan nu de foto's. Ik ben geen poetser, dus eerst maar even wassen voor de foto's.

Afbeelding

Gewoon door de wasstraat. Met de hand vind ik teveel werk... Hij wordt gebruikt om te rijden, onderhoud moet goed zijn maar echt heel schoon is hij nooit.

Afbeelding

Afbeelding

De trekhaak is afneembaar.

Afbeelding

Deze velgen zaten er onder. Ik wou eigenlijk 17" kopen maar deze staan op zich ook prima. Ik heb nog een setje exact dezelfde en daar itten winterbanden op.

Afbeelding

Van binnen is de auto niet heel spannend. Ik heb een andere radio er in gezet. Er zat geen CD speler in. In het dashboard zit een navigatiescherm. Daar moet mijn achteruitrijcamera nog op.

Afbeelding

De stoelen zitten prima. Ik rij zo'n 30.000 km per jaar en dat is geen probleem.

Afbeelding

Hier zit eigenlijk nooit iemand, maar er is genoeg ruimte. Zoals ik al zei, ik rij best veel.

Afbeelding

Dus heb ik er een LPG installatie in laten zetten. Met de aansluiting netjes achter het klepje.

Afbeelding

Onder de motorkap is de boel ook netjes aangesloten.

Afbeelding

Deze verdamper kan 300 pk aan. En dat ga ik net niet halen. Want ik ga nog wat aanpassen. De eerste aanpassing is al gedaan.

Afbeelding

Een breedband lambda en turboduk meter. Innovate heeft een meter die beide doet, en dat had mijn voorkeur. Zo kan ik de boel een beetje in de gaten houden.

Er zit nu een Mitsubishi TD04-12T turbo op het blok. Er komt een 16T op met grotere injectoren. Hiermee zou ik zo'n 260 - 280 pk kunnen halen. Maar dat zie ik pas als hij er op zit en ik de boel laat afstellen.
Laatst gewijzigd door EvdP op 30 jun 2016, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

mark123
Berichten: 647
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door mark123 » 30 jun 2016, 18:21

Leuk incognito!

Wat verbruikt zoiets nou op gas?

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6744
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door EvdP » 30 jun 2016, 18:43

Ik rij iets meer dan 10 kilometer op een liter LPG.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door Tim N » 30 jun 2016, 19:19

Leuke keuze, voor veel km's een erg lekker rijijzer. Waar laat je hem afstellen?

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6744
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door EvdP » 30 jun 2016, 19:53

Afstellen weet ik nog niet. Denk Fasttech in Haaksbergen. Maar als ik iemand in de buurt kan vinden met een bank en chip op maat dan ga ik daar heen.

Geertmans
Berichten: 734
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door Geertmans » 01 jul 2016, 09:15

S80's van de eerste soort zijn wel aardig zeldzaam aan het worden, zeker in goede conditie.

Die 2.0T, is dat een 'Italiaanse' versie? Zelfde motor als in de V70 classic?

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6744
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door EvdP » 01 jul 2016, 10:08

De 2.0T is in Nederland ook in de S60 en C70 geleverd maar niet in de S80. Dus niet persé als belastingvriendelijk Italiaans blok. Het is ook geen hoog vermogen blok zoals de T5(-R).

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door allen » 01 jul 2016, 10:19

Nette wagen. Stoelen in een Volvo heb ik sinds kort ook kennis mee mogen maken. Erg prettig op de langere ritten. Benieuwd naar het eindresultaat.
De meter had naar mijn mening iets netter geïnstalleerd mogen worden.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door Niels » 01 jul 2016, 10:31

Waar heb je LPG laten inbouwen? Met prijzen van 50c/liter wordt dat ook steeds interessanter :)

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6744
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door EvdP » 01 jul 2016, 19:47

DMI in Groningen. Mijn vriendin rijdt een Kia Sportage op LPG. Die hebben we daar ook om laten bouwen. Ook heb ik een Skoda gehad met een Vialle systeem wat DMI had ingebouwd.

Bij DMI rijden ze zelf ook met Volvo's. Ik hoefde ze niet te vertellen dat ik de zwaarste verdamper wou, daar kwamen ze zelf al mee bij de offerte.

Ik heb nu ongeveer 20.000 km op LPG gereden vanaf december. Installatie kostte me iets van 1800 euro dacht ik. Ik "bespaar" per liter ongeveer 85 cent. Volgens mijn verbruiksmonitor heb ik nu al meer dan 1700 liter LPG getankt. Dat is nu al zo'n € 1445,- ten opzichte van benzine.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door Niels » 01 jul 2016, 21:34

:thumbup:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door Macboy » 01 jul 2016, 23:15

Mooi ding :thumbup:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43129
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door Arthur » 02 jul 2016, 09:42

Welke moderne auto's (dan bedoel ik auto's tot een jaar of 5 oud :tooth: ) kunnen tegenwoordig nog op LPG? Een collega heeft een XC60 T6 van 2012 op LPG, maar ja da's ook een Volvo :)

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6744
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door EvdP » 02 jul 2016, 12:39

Volgens mij kunnen de meeste auto's wel op LPG. Alleen vinden niet alle merken het leuk dat je dat doet en heb je geen garantie meer. Nu rijdt ik toch geen hele nieuwe auto's dus zal het mij een worst zijn.

Ik heb 3 BMW's, een Saab en Skoda op LPG gereden en nu dus een Volvo. Je moet wat vaker tanken maar dat is mij het geld wel waard. Mijn vriendin rijdt een Kia op LPG, ook dat gaat prima. De vader van een vriend van mij heeft een Opel Vectra die volgens mij al 3 ton op LPG loopt. Als alles netjes gedaan is dan hoeft er niet heel veel mis mee te zijn. Je moet het alleen wel willen, niet iedereen vind het even leuk.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door Niels » 02 jul 2016, 13:21

Ooit was ik er ook niet zo'n fan van maar die systemen worden steeds beter en moderner zodat je het qua rijden niet eens meer merkt. Met de huidige 10-12dkm per jaar vind ik het nog niet de moeite maar waarschijnlijk ga ik naar veel meer woon-werk kilometers. Een modernere diesel van een jaar of wat oud zie ik niet meer zitten, dan liever LPG.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43129
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door Arthur » 02 jul 2016, 13:24

Och, een dikke benzinemotor en dan op LPG, prima :) Sta ik idd om de 3-4 dagen aan de pomp ipv 1x per week/10dagen. Zo'n XC60 T6 is natuurlijk best leuk, moet je het concept vd auto wel aanstaan. Maar de motor is meer dan prima, als dat dan een 1:7-8 loopt op LPG is dat prima tov een diesel (als ie dat haalt). Voor het gemak kost een liter diesel 2x de prijs van LPG dus loopt ie in principe 1:14-16. Nette waardes :) Maar LPG is momenteel niet echt hot, geloof ik, dus de (ver)koopbaarheid kan wel eens in de weg staan als je omloopsnelheid (qua auto's bij mij) wat hoog ligt.

Wat staat je aan een moderne diesel niet aan, Niels? Nu wil ik hem in principe niet langer dan een jaar of 3 rijden (liever veel korter :tooth: ) maar dan staat er om en nabij een ton op. Waarvan ook nog eens 2 jaar onder garantie. Zoals ik er nu tegenaan kijk moet ie dat zonder veel problemen/kosten halen. Of ben jij "bang" voor de standen van 150kkm naar 250kkm?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door allen » 02 jul 2016, 14:16

Diesel of LPG ben ik beide niet bang voor. Ben aan m'n derde diesel bezig en motorisch nog niet in de problemen gekomen of het moet de gescheurde turboslang en intercooler geweest zijn. Beiden op de Defender.
M'n ouders reden vroeger een Opel op LPG. Ook toen nooit problemen daarmee gehad.
Enige wat mij wag tegenstaat aan LPG is dat ik met een grote tank eindig in de kofferbak of een ringtankje in plaats van m'n reserve wiel.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6744
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door EvdP » 02 jul 2016, 14:43

Ik heb onderbouw inderdaad. Kom ik bijna 500 kilometer ver mee.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door Niels » 02 jul 2016, 14:53

Voor een nieuwe diesel met garantie ben ik idd ook niet bang nee, als daily zou dat mijn voorkeur hebben even het financiële plaatje daar gelaten. Vanaf 150/200Dkm wordt het een heel ander verhaal. Neem je de additionele kosten dan mee dan ligt het omslagpunt heel anders. Tegenwoordig gaan verstuivers en pompen gewoon een keer voorbij komen.

Volgens mij moet je of 10+ jaar oud rijden of nieuw binnen de garantie. Daartussen zie ik qua onderhoud heel veel ellende voorbij komen maar misschien zit ik momenteel wel teveel op het Audi forum :tooth:

Niettemin, een S80 met wat kilometers en een getunede 2.0T op LPG is hele interessante materie :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6744
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door EvdP » 02 jul 2016, 15:06

Het is weer eens wat anders.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6744
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door EvdP » 08 nov 2016, 17:39

Even een update. De Volvo is inmiddels voorzien van een TD04-16T turbo en grotere injectoren. Origineel zat er een 12T turbo op. Vandaag ben ik naar Sint Jansklooster gereden om de boel af te laten stellen. Volgens Reind een aanrader en niets is minder waar. Erg aardige mensen en verstand van zaken. Dat heb ik wel anders meegemaakt. Als je er geen kabeltje - OBD tooltje in kan prikken dan kan het bij veel al niet. Dat was vandaag niet het geval.

Maar, dan het tunen zelf. Ik had al door dat hij na de 2500 toeren de boel kneep. Dat zag ik op de turbodruk meter maar je voelt het ook duidelijk. De initiële run liet dit ook duidelijk zien. Toen ging de ECU er uit en ging de magiër aan het werk. De druk is verhoogd, maar de dip is er nog steeds... Maar ik weet nu waar het aan ligt, Volvo heeft een Turbo Control Valve die nogal eens kapot gaat. Dus, ik moet op zoek naar zo'n ding, monteren en kijken of hij dan de boost wel vast houdt. De ECU is aangepast, dus als dat dingetje werkt zal de auto wel op 1 bar boost rijden. En mocht dat niet het geval zijn, dan moet ik verder zoeken... Al met al wel een geslaagde ochtend, alleen jammer dat ik het potentiële vermogen nog niet kan benutten.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3091
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door Ferdi » 14 nov 2016, 19:05

Je hoort het vaker van de TCV, bij de grotere motoren zoals de 2.4/2.5T wordt er vaak een van ARD geplaatst.
Geen idee of die ook voor jouw blok te krijgen is, maar wellicht is het een idee :)

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6744
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door EvdP » 14 nov 2016, 20:26

Ik heb de TCV vervangen en het probleem lijkt weg. Ik ga nog wel siliconen vacuumslangen plaatsen. De huidige slangen zijn wel een beetje aan de gare kant.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door Tim N » 16 nov 2016, 20:11

Het in de Volvo wereld ook wel bekende stage-0 tunen. Goed bezig iig.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6744
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Volvo S80 2.0T uit 2000

Bericht door EvdP » 30 nov 2016, 14:28


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Fedmas, KoenM, m@rco, Majestic-12 [Bot], Martin*, Nivek, Peter-Paul, Thomas H en 10 gasten